Kuljetusvauriot ja reklamaatiot viallisesta tuotteesta

Kuljetusvaurio

Kuljetuksen aikana aiheutuu joskus pakkausten repeämisiä tai kolhiintumisia. Kuluttajakaupan mukaisesti Furnia on vastuussa tuotteesta jos se häviää tai rikkoutuu asiakkaalle toimitettaessa. Tuotteen vahingoittuessa kuljetuksesta vastuussa ollut kuljetusliike.

Tuotteen luovutushetkellä asiakkaan tulee tarkistaa AINA pakkausten ulkonäkö kuljettajan läsnäollessa – kuljettaja on velvollinen odottamaan että toimitettava tuote on tarkastettu ja vauriot on kirjattu ylös. Sama koskee noudettaessa tuote noutopisteeltä.

  • Jos pakkauksessa on nähtävissä ulkoinen vahinko on tarkistettava, onko ulkoinen vahinko aiheuttanut itse tuotteelle vauriota kyseiseen kohtaan. Vahingosta tulee mainita rahtikirjaan vahingon havaitsemisen yhteydessä. Ilman tätä merkintää emme voi korvata tuotteen kuljetusvahinkoa..
  • Toisinaan tuotteen virhettä ei näy päälle joten tuote on avattava ja tarkistettava 3 päivän sisällä toimituksesta mahdollisten kuljetusvaurioiden havaitsemiseksi.
  • Kaikista kuljetusvaurioista tai tuotteessa olevista muista vioista on ilmoitettava välittömästi tai viimeistään seuraavana arkipäivänä Furnian asiakaspalveluun sähköpostilla myynti@furnia.fi. Ilmoittamisen nopeudesta riippuu se, miten nopeasti asiakas saa korvaavan tuotteen tai tuotteen osan vaurioituneen tilalle. Vaurioituneista osista on kuitenkin ilmoitettava ennen tuotteen kasaamista.
  • Epäselvissä tapauksissa jos asiakas ei edellä mainittua vahinkoa ole 3 päivän sisällä ilmoittanut Furnialle, saattaa vahinko koitua asiakkaan tappioksi.

Furnia ei vastaa huolimattomasti ilmoittamatta jätetyistä virheistä tai vahingoista

Reklamaatiot tuotteen viallisuudesta

  • Furnia vastaa siitä, että asiakas saa tuotteen kotiinsa uutena ja sopimuksen mukaisena. Toisinaan tuote on viallinen ja siitä on ilmoitettava välittömästi tai viimeistään seuraavana arkipäivänä asiakaspalveluun alla olevan ohjeen mukaisesti.
  • Jos tuotteessa on  kuluttajansuojalain mukaisen kuuden kuukauden aikana tuotteen normaalissa ja asianmukaisessa käytössä ilmennyt virhe tai vaurio, katsotaan sen olleen tuotteessa jo ostohetkellä. Tällöin Furnia vastaa tuotteen korjauttamisesta tai korvaavan tuotteen toimittamisesta asiakkaalle. Asiakkaan tulee ilmoittaa tuotteen viasta Furnian asiakaspalveluun välittömästi sen havaittuaan.

Reklamaatio ohje

täytä sivun alareunassa reklamaatio ilmoitus

  • jossa kysytään Tilauksen numero
  • kerro missä vaurio esiintyy tuotteessa ja miten
  • lisää kuvat vahingosta/ista sähköpostiin
  • Mainitse myös oliko paketissa näkyvää vauriota vai oliko kyseessä nk piilovaurio joka näkyy vasta kun paketti on avattu – ota paketista myös kuva
  • säilytä pakkausmateriaali siihen asti että reklamaatio on käsitelty mahdollista vaihtoa/palautusta varten.

Furnia ei vastaa

  • Tuotteen väärinkäytöstä aiheutuneita vaurioista.
  •  Jos asiakas ei ole merkinnyt näkyviä kuljetusvaurioita vastaanottaessa pakettia postissa, matkahuollossa tai kuljettajalle rahtikirjaan. Näkyvä kuljetusvaurio on aina merkittävä rahtikirjaan jos näin ei tehdä emme vastaa kuljetusvauriosta.
  •  Jos asiakas ei ole avannut pakettia kolmen päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta  ja tarkistanut että tuote on virheetön.
  • Asiakkaan huolimattomuudesta ja ymmärtämättömyydestä johtuneista vaurioista esimerkiksi tuotteen kasaamiseen liittyvissä asioissa.
  • Tuotteen normaalin käytön aiheuttamasta tuotteen kulumisesta, esimerkiksi patjan tai sohvan istuimen normaalista muotoutumisesta käytön aikana tai tuotteen lakkapinnan himmenemisestä käyttöhankauksen takia.
  • Normaalista puulaadun käyttäytymisestä sellaisten tuotteiden kohdalla, jotka erillisessä informatiivisessa kuvauksessa on todettu käsitellyksi vanhanaikaisen näköisiksi, valmistettu uunikuivaamattomasta kierrätysmännystä ja joihin on mainittu kuuluvan naulanjälkiä ja halkeamia.
  • Yritys ei  vastaa asiakkaan tekemistä mittausvirheistä, jolloin esimerkiksi kulmadivaanin osat eivät mahdu ulko-ovesta sisälle tai pitkät tuotteet eivät mahdu kääntymään eteisen kulmista. Yritys  ei vastaa myöskään edellä mainitusta johtuneista tilanteista, jolloin tuotetta on jouduttu säilyttämään sellaisessa tilassa, esimerkiksi ulkoilmassa, että tuotteesta on saattanut esimerkiksi kastumisen takia tulla myyntikelvoton,vaikka olisikin alkuperäisessä pakkauksessaan. Tällaisissa tapauksissa emme hyväksy tuotteen palauttamista, vaan lähetämme tuotteen takaisin asiakkaan kustannuksella.

Ylivoimainen este (force majeure)

  • Verkkokauppa ei ole velvollinen korvaamaan kauppoja, jos sopimuksen täyttäminen estyy tai viivästyy syystä, joka on verkkokauppiaan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.
  • Ylivoimainen este on ennalta arvaamaton tapahtuma, joka estää tai tekee kohtuuttoman vaikeaksi osapuolen sopimusvelvoitteiden täyttämisen määräajassa. Tällaisia tapahtumia ovat viranomaisen toimenpiteet, tietoverkon toiminnan häiriöt, sähkökatkokset, varkaudet, luonnonmullistukset, tulipalot, sota tai sen uhka, kapinat, mellakat, terrorismi ja työtaistelutoimenpiteet tai muu yhtä merkittävä ja epätavallinen osapuolista riippumaton syy kuten pandemia.
  • Mikäli ylivoimainen este jatkuu yli kolme kuukautta, on sekä verkkokauppiaalla että asiakkaalla oikeus purkaa tilaukset ilman vahingonkorvaus- tai viivästysseuraamuksia.